22 cm moždíř ON
22 cm moždíř ON Když MNO začalo ve druhé polovině třicátých let uvažovat o reorganizaci a modernizaci těžkého dělostřelectva, bylo rozhodnuto zavést do výzbroje 22 cm moždíře ON. Tato volba byla logická neboť se jednalo o vyzkoušený materiál světové úrovně. Moždíř vyvinula firma Škoda spolu s kanonem NO na základě kanonu a moždíře vz.28, který byl vyráběn pro Polsko a Jugoslávii. Při konstrukci moždíře bylo použito všech novinek, dělostřelecké techniky. Zbraň měla lafetu schodnou s lafetou 15 cm kanonu NO. Bylo zmenšeno ložiště a zjednodušeno sestavení děla v palebném postavení. Čas potřebný k přechodu z pochodové do bojové polohy se tak povedlo zkrátit pod jednu hodinu, pokud byl již proveden výkop pro ložiště. Všechny vozy byly opatřeny pneumatikami a jejich konstrukce umožňovala pochodovou rychlost až 60 km/h. Moždíře ON měly doplnit a částečně nahradit zastarávající 30,5 moždíře vz.16 a 21 cm moždíře vz.18 u Dělostřeleckého pluku 305 v Táboře, který se měl stát jediným ,,moždířovým” plukem naší armády. Byla již zpracována objednávka, jejíž hodnota dosáhla úctyhodných 138 milionů korun. Měla zahrnovat 28 kanonů NO a moždířů ON. Bohužel pro překotný spád událostí se tato objednávka nestačila realizovat a byla stornována.
Technický popis
Hlaveň : je ocelová, autofretovaná, plášťové konstrukce.
Závěr: je vodorovný klínový.
Lafeta: se skládá z kolébky s brzdou a vratníkem a nosiče kolébky, opatřeného dvěma páry ložisek pro výklonné čepy kolébky.
Zaměřovač: je nezávislý s panoramatickým dalekohledem.
Ložiště: je tvořeno podélnou skříní spojenou s točnicí a spodní částí odměrového ústrojí.
Doprava: dělo bylo přepravováno ve třech jednotkách tažených pásovým traktorem.
Zdroj:
Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně
SOA Plzeň , Fond Škoda GŘ- TD
archiv autora
|