Jdi na obsah Jdi na menu
 


Škoda 6ST6-L

 

 

 

ŠKODA 6ST6-L
Na základě prototypu automobilu 6ST6, který se již v roce 1934 zúčastnil vojenských srovnávacích zkoušek nový terénní nákladní automobil, označený  6ST6-L . Ten byl určen do soutěže na nový základní vojenský nákladní vůz. Jednalo se o moderní tříosý automobil s nosností tři tuny, poháněný šestiválcovým zážehovým motorem o výkonu 100 k. Velmi dobrou terénní průchodnost  zajišťovaly výkyvné polonápravy, odpružené listovými pery a hodil se dobře i k tažení přívěsů, což ho předurčovalo především pro službu u dělostřelectva. V dubnu 1936 armáda objednala 72 automobilů, které byly dodány do konce roku 1937. Protože s nimi byli vojáci spokojeni, následovala další objednávka na 673 kusů, která byla později snížena ve prospěch silnějšího typu 6ST6-T na 343. Z nich mělo být 48 automobilů dílenských a dva pro dopravu sulfonátů. Přesto, že se na výrobě podílela i továrna v Mladé Boleslavi, nepodařilo se zřejmě do března 1939 dokončit celou  objednávku. Počet automobilů, kterými disponovala československá armáda v září 1938 můžeme proto pouze odhadovat, ale pravděpodobně nepřesahoval 200 kusů. Po okupaci převzal vyrobená vozidla Wehrmacht, a další výroba ve Škodovce pokračovala až do roku 1941 pro Rumunsko. Celkem bylo vyrobeno téměř 1200 kusů.
 
 
Technický popis
Škoda 6ST6L je tříosý terénní nákladní automobil s nosností tři tuny a  pohonem zadních kol.  Všechny nápravy mají dvě  polonápravy odpružené listovými pery. Je poháněn šestiválcovým zážehovým motorem o výkonu 100 k  s čtyřstupňovou převodovkou, doplněnou dvoustupňovou redukcí. Kola jsou obuta balonovými pneumatikami montovanými v jednoduché montáži.

Motor: Zážehový, řadový šestiválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 8280  cm³  s výkonem 100 k.              

Převodovka: Čtyřstupňová s přídavným redukčním dvoustupňovým ústrojím.

Podvozek: Žebřinový rám snýtovaný z U – profilů. Nápravy jsou   odpruženy příčnými listovými pery.
Naviják : Elektrický s tahem 4200 kg , vybavený lanem o délce 50 m.
                   
 
 
Základní technické údaje
výkon motoru
                             100 k
zdvihový objem
                                 8,28 l
celková hmotnost
                           6890kg
nosnost
                           3000 kg
délka
                           7130 mm
šířka
                           2110 mm
světlá výška
                             270 mm
rozměry kol                   ( předních/zadních)
                                  9,75 - 20
dojezd
                            300 km
tažná síla navijáku
                          4200 kg
maximální rychlost
                               63 km/h

Prameny a literatura:

František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda

Bart Vanderveen – Encyklopedie historických vojenských vozidel

 

d                             
 

 

 

Fotografie