Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dělový automobil vz.24

 

Obrazek

Dělový automobil vz.24

( L&K  typ 550 )

Od roku 1923 byl v Mladé Boleslavi vyráběn nákladní automobil typ 540,doplněný návěsem systému Martin o nosnosti 5000 kg. Ten byl vylepšeným a upraveným automobilem typu MS, jehož původ sahá až do let první světové války. V té době bylo rozhodnuto o motorizaci armádní dělostřelecké zálohy neseným způsobem přepravy. Znamenalo to, že dělo bude spolu s  pásovým traktorem naloženo na korbě  ( návěsu ) nákladního auta . Pro tuto variantu přepravy, se z domácích konstrukcí nejlépe hodil právě typ 540 s návěsem Martin. Podle požadavků vojáků, byly automobily nově označované jako typ 550, vybaveny silnějším motorem a upraveným návěsem. V letech 1925 – 1929 bylo naší armádě dodáno 100 kusů.Do výzbroje byly zařazeny pod označením Dělový automobil vzor 24. Několik kusů automobilů typu 550 bylo dodáno i v provedení cisterna, pojízdná dílna a telefonní automobil . Dělové automobily posloužily k vyzbrojení dělostřeleckých pluků 51 až 54, které tvořily armádní dělostřeleckou zálohu. Baterie byla neložena na pěti návěsech . Na prvním a třetím bylo naloženo dělo a traktor . Na druhém a čtvrtém po děle a dvou hlomoznách, zatímco pátý automobil přepravoval polní kuchyni dalším materiálem baterie. Dělové automobily dopravily baterii po silnicích průměrnou pochodovou rychlostí 18 km/h co nejblíže k vybranému palebnému postavení a traktory potom dotáhly děla terénem, až na určené místo. Takto byla například během zkoušek nových typů tažných traktorů v červnu 1925 přepravena baterie houfnic až k Luční Boudě v Krkonoších. Automobily dovezly naložená děla do Vrchlabí a odtud je traktory WD a Praga MT vytáhly až na hřebeny Krkonoš.

 

                                              Technický popis

Nákladní automobil s návěsem typu Martin, pro užitečnou hmotnost 5000 kg. Návěs je spojen s s tažným vozem točnou s příčným čepem. Plošina návěsu,  vybavená sklopnou zadní stěnou opatřenou lihami, umožňovala nakládání děl a traktorů .Traktory vyjížděly na plošinu vlastní silou, děla a kolesny obsluha vytahovala pomocí ručního navijáku. K zakrytí plošiny sloužilo šest dřevěných plachtových oblouků, přes něž se přetahovala plachta.

 

Motor : Čtyřválcový  o výkonu 50 HP při 1200 obrátkách, vrtání 120 mm, zdvih 150 mm. Chlazení křídlovou pumpou, mazání kombinované,zapalování Bosch,karburátor Zenith.  vá. Vůz má čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad.

Spojka: lamelová

Automobil byl vybaven plnými pryžovými pneumatikami o rozměrech 920 x 120 mm.

 

Základní technická data
počet válců
4
výkon motoru
50 HP
maximální rychlost
25 km/h
průměrná pochodová rychlost
18 km/h
spotřeba benzinu
75 kg/100 km
spotřeba oleje
6 kg/100 km
nosnost
5000 kg
 

 

Prameny a literatura :

Předpis D – XII – 79 e, VHA Praha 

Naše automobilisované dělostřelectvo

Adolf Kuba – Atlas našich automobilů 

Jiří Janoušek – Československé dělostřelectvo 1918 - 1939