Jdi na obsah Jdi na menu
 


Daimler vz.17

 
Tažný automobil vz.17
( traktor Daimler 80 HP)
 
Výrobek firmy Austro – Daimler ve Wiener Neustadtu, vznikl v roce 1916 a od roku 1917 byl zaveden do výzbroje rakouské armády. Protože se jednalo o spolehlivé a výkonné stroje, neváhala je zavést do výzbroje ani vznikající československá armáda. V letech 1919 – 1922, bylo postupně objednáno 66 traktorů, které sloužily u těžkých dělostřeleckých pluků 302 a 304 k tahu těžkých houfnic vz.15. U těžkých pluků 303 a 305 se traktory vz.17 používaly k přepravě 30,5 cm moždířů vz.16.
 
Technický popis
 
 Tažný automobil vz.17 je těžký silniční tahač s náhonem na všechna kola. Hnací síla motoru se převádí mechanicky na ústrojí převodové skříně a odtud na zadní kola nebo na naviják . Rám vozu je vzadu opatřen pružným závěsem pro připojení tažené jednotky. Na rámu je připevněna korba se sedadlem a rozváděcí deskou. Po stranáchstupátkových prken jsou skříně na nářadí a výstroj vozu.

 

Motor: Čtyřválcový benzínový s výkonem 80 HP, chlazený vodním čerpadlem a ventilátorem. Mazání cirkulační, karburátor Škoda se samočinnou regulací.
Spojka: Lamelová, bez spojkové brzdy. Skládá se ze dvou soustav lamel, hnací a hnané.
Převodovka : Je upravena ke změně převodu od motoru na zadní kola nebo naviják.
Ústrojí převodové skříně je uloženo ve dvou oddělených prostorech. V přední části jsou soukolí pro jízdu bez redukce ovládaná řadící pákou. V zadní části jsou uložena soukolí s redukčním převodem , jež lze měnit redukční pákou. Čtyři rychlosti vpřed a jedna vzad.
 
Naviják : Skříňový upevněný na zadní konec rámu. Ovládán z místa řidiče redukční pákou a pákou brzdy navijáku.
Nápravy: Obě nápravy jsou kované, uložené ve vzpěrných trojúhelnících, odpérované poloeliptickými listovými pery.
Kola : Jsou z pásových a profilovaných želez spojených nýty. Na obvodové obruči jsou šrouby upevněny šikmé lišty, mezi něž lze upevnit drápy .

K základní výbavě vozu patřilo Kotvící zařízení Titan

 

Základní technické údaje
výkon motoru
   80 HP
celková hmotnost bez nákladu
9700 kg
nosnost
4000 kg
délka
                    6350 mm
šířka
                    2220 mm
výška
                    2450 mm
rozchod kol (předních/zadních)
                1720/ 1600 mm
rozměry kol
  1460 mm
vzdálenost náprav
                     3000 mm
obsah nádrže
                       240 l
spotřeba benzínu na 100 km
                       200 l
spotřeba oleje na 100 km
                        7 kg
tažná síla navijáku
                   3000 kg
maximální rychlost
                       14 km/h
nejnižší rychlost
                         1,6 km/h
průměrná rychlost
                  10 –12 km/h
maximální stoupání
                       26 %
dojezd s plnou nádrží
 120 km

 

 Prameny a literatura:

VHA Praha  předpisy    

D - XII - 79 b

D - XII - 33                                  

 MA - XIII - 23                   

                                                       

 Naše automobilisované dělostřelectvo

 

 

   

 

Fotografie