Jdi na obsah Jdi na menu
 


8,35 kanon proti letadlům vz.22

 

 

 

 

plk-vz.jpg

 
 
8,35 protiletadlový kanon vz.22
 
K nejlepším protiletadlovým kanonům své doby bezesporu patřil Škodovácký protiletadlový kanon, zavedený do výzbroje armády pod označením 8,35 PLK vz.22. Počátek této konstrukce musíme hledat již těsně po ukončení první světové války. Škodovka, jako jeden z prvních výrobců děl pochopila, že stále rostoucí význam letectva zákonitě vyvolá zájem o moderní protiletadlové zbraně. Plzeňští konstruktéři začali intenzivně pracovat na vývoji nového protiletadlového materiálu. Nejprve byl podle požadavků armády upraven výborný lodní protiletadlový kanon vz.12. Nová zbraň přijatá do výzbroje jako 9 cm PL kanon vz.12/20 se stala první opravdu účinnou zbraní protiletadlového dělostřelectva. Dvacet těchto děl pomohlo k získání cenných zkušeností a jejich konstrukce se stala východiskem pro řešení nového protiletadlového materiálu. V roce 1920 vypsalo MNO požadavky na nový protiletadlový kanon vysokého výkonu. Konstruktéři škodovky navrhli dělo, které ve své době nemělo prakticky ve světě konkurenci. Vysokému výkonu a pohotovosti k palbě byla však obětována hmotnost kanonu, která bohužel ovlivnila i jeho pohyblivost. Vojáci od počátku počítali s mototrakcí a kanon mohl být proto umístěn na poměrně těžkém podvozku, z něhož se však také střílelo. Výhodou tohoto řešení bylo rychlé dosažení palebné pohotovosti, u děla této výkonnosti dosud nebývalé. K přepravě kanonů sloužily tahače Škoda Z. V letech 1923 až 1933 obdržela armáda 144 kanonů, které se staly výzbrojí protiletadlových pluků 151 až 154. Jejich dva až čtyři oddíly s dvěma čtyřdělovými bateriemi, tvořily základní bojové jednotky protiletadlového dělostřelectva. Kanony vz.22 drží i zajímavý primát neboť při jejich výrobě začala být jako u prvního našeho děla používána autofretáž hlavní. Tak skvělá zbraň nemohla uniknout pozornosti zahraničních zájemců, ale pro odpor MNO, nedošlo až na několik kanonů v lodním provedení, k jejímu exportu. Počátek třicátých let byl poznamenám prudkým růstem výkonů letadel a úměrně s ním se bouřlivě vyvíjelo i protiletadlové dělostřelectvo. Dálkový a výškový dostřel kanonů stále vyhovoval, dobrá byla i rychlost palby 12 ran v minutě, i když začala být postrádána závěrová poloautomatika. Největším problémem byla skutečnost, že kanony nemohly vést nepřímou palbu podle údajů povelového přístroje, protože v době jejich vzniku s touto možností nikdo nepočítal. Případná rekonstrukce se však ukázala tak nákladná a komplikovaná, že od ní vojáci nakonec upustili. Protiletadlové kanony vz.22 tvořily až do roku 1939 jádro výzbroje protiletadlového dělostřelectva a vlastně nebylo zatím uvažováno o jejich náhradě. Nově vyráběné kanony vz.37 nedosahovaly výrazně lepších výkonů a měly sloužit pouze k vyzbrojení nově postavených jednotek DPL. Po okupaci zbytku Československa, získali Němci 114 kanonů vz.22 a s úspěchem jich použili nejen v protiletadlové obraně, ale například i při dobývání pevností Maginotovy linie. 29 kanonů zůstalo na Slovensku, kde až do roku 1944 tvořily jádro těžkého protiletadlového dělostřelectva. 10 těžká protiletadlová baterie se čtyřmi kanony vz.22 se vyznamenala v průběhu SNP hrdinnou obranou centra povstání.
 
Technický popis
8,35 protiletadlový kanon vz.22 je dělo s ocelovou hlavní, klínovým závěrem, kapalinovou brzdou, závislým zaměřovačem a je prostřednictvím kulového ložiska spodní lafety upevněno na voze vz.24.
 
Hlaveň je ocelová, plášťové konstrukce od roku 1929 autofretovaná.
 
Závěr je vodorovný klínový.
 
Lafeta se skládá z vrchní a spodní lafety.Vrchní lafeta nesoucí kolébku s hlavní a vyvažovači ,je spojena prostřednictvím kolového ložiska se spodní lafetou a ta je upevněna na voze pro kanony pl vz.24.
 
Miřidla jsou tvořena závislým bubínkovým zaměřovačem .
 
Doprava je zabezpečována tažením kolovým dělostřeleckým traktorem Škoda Z.
 
Střelivo: Ostrý časovaný nárazový granát vz.23
              Ostrý časovaný granát jednotný vz.23/30
 
Zdroj:
Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918-1939
 Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně
 Pa Škoda Plzeň - Předpis pro přejímání PLK vz.22
 VHA Praha - Předpis D - VI - 7 Nauka o střelbě DPL
 Archiv autora
 
Tabulka technických údajů
Ráže děla
mm
      8,35   
Hmotnost děla v palebném postavení
kg
 8800
Hmotnost děla v přepravní poloze
kg
  8800
Délka hlavně
ráží
     55  
Délka hlavně
mm
  4600
Hmotnost hlavně se závěrem
kg
  1244
Hmotnost závěru
kg
     44
Hmotnost vozu vz.24
kg
  4930
Maximální šířka vozu vz.24
mm
  2210
Průměr kola
mm
    130
Rozchod kol
mm
  1800
Rozsah náměru
stupňů
- 4 až +85
Rozsah odměru
stupňů
    360  
Maximální dostřel výškový
m
11000
Maximální dostřel dálkový
m
17000
Hmotnost střely
kg
     10 
Úsťová rychlost střely
m/s
   800
Obsluha
mužů
      8