Jdi na obsah Jdi na menu
 


15 cm těžký kanon NO

 

 

15-cm-k-no.jpg

 15 cm kanon NO
 
Po skončení první světové války se Škodovka nadále zabývala konstrukcí těžkých děl. V polovině dvacátých let byly pro zahraniční zákazníky vyvinuty kanon a moždíř, označované jako vzor 28. Byla u nich použita unifikovaná lafeta, což byla specialita plzeňské dělovky a žhavá světová novinka. Jednalo se o vcelku moderní materiál, který zaznamenal i pozoruhodné exportní úspěchy. Do Polska bylo dodáno 27 moždířů a Jugoslávie objednala dokonce 22 kanonů a 10 moždířů. Škodovka dále pracovala na zdokonalení těchto děl a v polovině třicátých let měla připraven 15 cm kanon označovaný jako NO. Jednalo se o jedno z nejlepších těžkých děl své doby a při  konstrukci bylo použito všech novinek dělostřelecké techniky. Kanon se rozkládal do tří dopravních jednotek a jeho lafeta byla shodná s lafetou 22 cm moždíře. Moderní podvozky opatřené pneumatikami, umožňovaly rychlost přesunu až 60 km/h. Rozměry ložiště spolu se snadnou manipulací umožnily významně zkrátit dobu nutnou k přípravě palebného postavení a sestavení děla. Dostřel dosáhl na svou dobu velmi úctyhodných 25 kilometrů a díky vyměnitelným košilím se prodloužila  i životnost hlavně. Když MNO začalo ve druhé polovině třicátých let připravovat reorganizaci a přezbrojení těžkého dělostřelectva, logicky bylo uvažováno o zavedení 15 cm kanonu NO. Ty se měly stát výzbrojí těžkého dělostřeleckého pluku 301 a nahradit zastaralé 15 cm kanony vz.15/16. Z očekávané objednávky kanonů a moždířů, která měla mít hodnotu 138 milionů korun, však pro překotný spád událostí sešlo.
 
                        Technický popis
 
Hlaveň : je ocelová plášťové konstrukce.
 
Závěr : je klínový s mechanickým odpalováním.
 
Lafeta : se skládá z kolébky a nosiče kolébky. Nosič kolébky se skládá z dvou lafetových stěn a je opatřen dvěma páry ložisek pro výklonné čepy kolébky. Přední slouží pro uchycení kolébky 15 cm kanonu, zadní pro upevnění 22 moždíře.
 
Ložiště:je tvořeno podélnou skříní zapuštěnou do země, která je doplněna snímatelnými patkami.
 
Doprava: dělo je přepravováno ve třech jednotkách tažených traktory
 
Zdroj:
Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně SOA Plzeň , Fond Archiv Škoda
archiv autora
 
                       Tabulka technických údajů
Ráže děla
mm
   150    
Hmotnost děla v palebném postavení
kg
15800
Délka hlavně
ráží
     49 
Délka hlavně
mm
  7350
Hmotnost hlavňového vozu
kg
  8200
Hmotnost lafetového vozu
kg
  7500
Hmotnost ložišťového vozu
kg
  8300
Rozsah náměru
stupňů
+6 až +45
Rozsah odměru
stupňů
    360  
Maximální dostřel
m
 25000
Hmotnost střely
kg
      50 
Úsťová rychlost střely
m/s
    820
 
 
 

  

 

Fotografie